בנק ישראל יבחן הנפקת מטבע דיגיטלי

המשנה לנגיד בנק ישראל בישר לאחרונה על התחלת פרויקט לצורך בחינת הנפקת מטבע דיגיטלי. את הפרטים מסר המשנה לנגיד בנאומו בכנס "המנועים של האקוסיסטם הישראלי" שערך גלובס, שם הסביר כי "השקל הדיגיטלי יכול להיות קטליזטור של טכנולוגיה ואמון להגברת התחרות במערכת הפיננסית".

בנאומו ציין המשנה לנגיד כי לאורך השנים המחוקק, הרגולטורים ובנק ישראל קידמו צעדים שונים לצורך הגברת התחרות במערכת הבנקאית. היות והכלכלה הפכה יותר ויותר לדיגיטלית, בעזרת השקל הדיגיטלי יהיה ניתן לשלם בכסף של בנק ישראל בכל מקום ובכל עסקה, וכך הבנק יבטיח שהתחרות בין אמצעי התשלום השונים תגבר. בנוסף, השקל הדיגיטלי יעצים את התחרות בעולם הפיקדונות שכן הטכנולוגיה תאפשר לציבור מוצר שאיננו פיקדון בבנק אשר נהנה מרמת סיכון נמוכה ומאמון גבוה של הציבור. יכולת זו של הציבור להחזיק את כספו בשקל דיגיטלי עשויה לגרום לבנקים לתמרץ את הציבור במגוון דרכים כדי שישאירו את כספם אצלם.

לדבריו, בפרויקט החדש להנפקת המטבע הדיגיטלי יוקם "ארגז חול" להתנסות המבוסס על ממשקי תכנות (APIs). בנק ישראל יזמין גופים פיננסיים, חברות פינטק ועוד לפתח תרחישי שימוש מתקדמים וחדשניים שיסייעו בעיצוב נבון של מערכת השקל הדיגיטלי. עם זאת, הדגיש המשנה לנגיד כי נכון לעכשיו, מדובר ב"תכנית פעולה" בלבד לצורך הנפקת השקל הדיגיטלי אם וכאשר הדבר יידרש בעתיד.

law.co.il מזכיר כי בחודש אוקטובר האחרון קבע בג"ץ כי חוק הבנקאות מתיר לבנקים לעסוק במסחר במטבעות דיגיטליים. שם הוחלט כי כוונת המחוקק הייתה לכלול נכסים מסוג של מטבעות דיגיטליים בתוך תחומי פעילותם של הבנקים, בהיותם נכס מהתחום הפיננסי, וכי פרשנות זו מתיישבת עם תכלית סעיף 10 לחוק הבנקאות. מקור: הודעת בנק ישראל.